آخرین اخبار
آخرین لینکها
ناوه‌ندی فه‌رهه‌نگی هونه‌ریی ڤه‌ژین
خبرگزاری کرد پرس
کورد پرێس
اخبار شهروندان مریوان
شارۆ نیوز
وبسایت خبری تحلیلی سه‌رچاوه
ته‌لگا - وبلاگ دکتر فتح الله مرادی
وبسایت دکتر سیدعطا پیریونسی
پورتال رسمی شهرداری مریوان
اخبار شهروندان مریوان-وبلاگ دوم
اندیشه های حقوق خصوصی
تئاتر کردستان
زریان
سینما کورد
داوطلبان سلامت مریوان
آمار
عضو: 56
اخبار: 252
لینک ها: 231

Home arrow درشهر arrow درشهر arrow نگاهی به تکدی گری در شهر مریوان
منوی اصلی
صفحه اصلي
جوانان
زنان
کودکان
تغذیه
سالمندان
بهداشت روان
از دیگر سایتها
دارو و درمان
تربیت بدنی
مدیریت بحران
درشهر
ایدز
محیط زیست
اعتیاد
بیماریها
بهداشت محیط
دیگر بخش ها
لينكستان
ارسال مقاله
آخرين خبر و فعاليتهاي كانون
آرشيو مطالب
جستجو درسایت
تماس با ما
نگاهی به تکدی گری در شهر مریوان ساخت PDF چاپ ارسال به دوست
15 مهر 1387

شیرکو بهمنی

کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی-کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی مریوان

فکر می کنید اگر دریک روز عادی از چهار راه شبرنگ تا چهار راه بایوه قدم بزنید با چند نفر گدا در کنار خیابان برخورد میکنید؟تا حالا فکر کردید اینهمه گدا چه کسانی هستند؟اینجا چکار می کنند؟به لهجه وطرز صحبتشان دقت کرده اید؟چند نفر از آنها همشهری خودمان هستند؟بقیه از کجا آمده اند؟راستی این زنان وکودکان ودختران جوان کی هستند مردهایشان کجا رفته اند؟  

گدایی چیزی نیست که قبلا نبوده وامروزه وآنهم فقط در شهر ما بوجود آمده باشد بلکه از قدیم الزمان وتقریبا در تمام جوامع همیشه تعدادی بعنوان گدا وفقیر مایحتاج خود را ازکمکهای سایر همنوعانشان بدست آورده اند اما در یک زمان وقتی تعداد این افراد فقیر بشدت افزایش می یابد واز حد عادی خارج می شود،دیگر امری است که باید بعنوان یک مسئله اجتماعی به آن نگاه کرد که متاسفانه از چند جنبه بر جامعه اثر منفی بر جا می گذارد که در ادامه به آن می پردازیم....

تکدی یا گدایی، عبارت است از درخواست به منظور رفع نیازهای مادی از مردم در ملاء عام با زیر پا گذاشتن شئون انسانی و اجتماعی.

تکدی گری در قانون: درقانون مجازات هاي اسلامي به دو ماده 712و713برخورد میکنیم که درآنها به تکدی گری ومجازات آن اشاره شده است :

ماده 712 قانون مجازات اسلامی:هر کس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد واز این راه امرار معاش نماید یا ولگردی نمایدبه حبس از یک تاسه ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی به دست آورده است مصادره خواهد شد .

ماده 713قانون مجازات اسلامی:هر کس طفل صغیر یا غیر رشیدی را وسیله تکدی قرار دهد یا افرادی را به این امر بگمارد به سه ماه تا دوسال حبس واستردادکلیه اموالی که از طریق مذکور به دست آورده است محکوم خواهد شد.

گداهای فعا ل در سطح شهرمریوان بطور خلاصه عبارتند از: 1-قه ره چی هایا کولیها یا همان زنان ودختران وکودکان سالمی که با التماس وخواهش وتمنا از مردم درخواست کمک می کنند.2-معلولین(افراد فلج فاقد دست یا پا ویا نابینا،سوختگی های شدید یا بدشکلیهای بدنی و..)3-افرادی که با در دست داشتن چندپرونده و مدرک پزشکی تحت عنوان بیمار کلیوی ویا تصادفات و..برای گدایی به مغازه ها وخانه ها مراجعه میکنندوگروههای دیگر که خوشبختانه تعداد آنها در مریوان زیاد نیست.

در بررسیهای بعمل امده از گروه قه ره چی ها ملاحظه گردید که این گروه در خارج از شهر (نزدیک بیمارستان جدید) در چند چادر سکونت داشته،فقط زن نیستند وتعداد زیادی مرد در کنار آنهاست،مصرف مواد مخدر در بین انها رواج زیادی دارد وبدلیل جابجایی های مداوم از شهری به شهر دیگر نهادهای بهداشتی از قبیل شبکه بهداشت ویا نهادهای حمایتی از قبیل بهزیستی وکمیته امداد بر آنها نظارت نداشته وفاقد آب وبرق وفاضلاب وتلفن وتلوزیون و.. هستند،تنظیم خانواده در بین آنها رعایت نشده و پرجمعیت هستند ومتاسفانه این کودکان، زنان ودختران جوان در معرض سوء استفاده جنسی قرار داشته وشدیدا در معرض ابتلا به بیماری ایدز وسایر بیماریهای مقاربتی قرار دارند.

-گروه دوم یا گروه معلولین نیز اکثرا اهل شهرستان مریوان یا روستاهای اطراف نبوده وبدلیل اینکه کمیته امداد وبهزیستی اجازه گدایی به افراد تحت پوشش خود نمی دهند تحت پوشش این ادارات در مریوان نیستند اما احتمالا در سایر شهرها از حمایت این ادارات برخوردار باشند.چنانچه حتما معلولین مریوانی را درحال گدایی در میادین سنندج ملاحظه کرده اید. البته ناگفته نماند تعداد زیادی از این معلولین در واقع از طرف اعضای خانواده یا کسانی دیگر مورد سوءاستفاده قرار می گیرند ودرامد حاصل از گدایی آنها (که کم هم نیست ) بهیچ وجه مورد استفاده خود معلول قرار نمی گیرد ملاحظه این معلولین در گرمای طاقت فرسا وسرمای استخوان سوز امری کاملا طبیعی است وآن را باید در راستای جلب ترحم وبه همان نسبت کسب پول بیشتر در نظر گرفت.در این میان انچه گیر این افراد متکدی معلول میآید برخلاف تصور عموم در نیت خیرشان، وادار شدن به ماندن بیشتر بر سر چهار راههاست نه رفع نیازهای اساسی.

مردم ومتکدیان

بر طبق تعالیم دینی ما کمک به افراد بی بضاعت تکلیفی شرعی بوده ودر صورت امکان باید به افراد مستمند کمک نمود تاکید بر افراد نیازمند واقعی وپیشگیری از گداپروری به همین میزان در تعالیم مذهبی مورد تاکید قرار دارند با این وجود  امروزه تشخیص نیازمند واقعی از افراد به اصطلاح (کلاش) به امری دشوار بدل شده است که متاسفانه این امر موجبات سوء استفاده بسیاری از این افراد را فراهم نموده است در این خصوص نقل قولی از روزنامه های رسمی کشور جالب به نظر می رسد

 روزنامه سرمایه شماره 549 مورخه 18/6/  1386  از زبان معاون اجتماعي شهرداري تهران می نویسد:

 فقط هفت درصد از متكديان جمع آوري شده نيازمند واقعي بودند و97 درصد آنها نیازمند نبوده اند.

روزنامه آفتاب يزد مورخه 9/5/1386 شماره2132

اگركمكهاي مردمي ادامه يابد؛ گدايان قبراق تر و پولدارتر مي شوند.
   مديركل امور اجتماعي استانداري تهران در گفتگو باایسنا با اشاره به اين كه از ابتداي سال 86 تا پايان تير ماه، يكهزار و 765 متكدي، پس از دستگيري پذيرش شده اند، ..... افزود: بيش از 91 درصد آنها، از سلامت كامل رواني برخوردارند. رضواني اظهار كرد: تا كنون جواب آزمايش اعتياد 926 نفر از متكديان پذيرش شده مثبت بوده و به عبارتي 63 درصد آنها طبق آخرين نتايج آزمايشها، معتاد بوده اند و پول به دست آمده از گدايي را خرج اعتياد خود كرده اند.وی همچنين در خصوص سابقه كيفري اين متكديان گفت: تاكنون پاسخ استعلام سابقه كيفري براي 380 متكدي آمده است كه از اين تعداد 345 نفر يعني حدود 90 درصد آنها سابقه كيفري داشته اند. رضواني تاكيد كرد: اين آمار گوياي اين مساله است كه متكدياني كه هر روز با شيوه هاي متفاوت از مردم پول مي گيرند، در سلامت كامل رواني و جسمي به سر مي برند، تحصيلكرده و البته مجرم و معتاد هستند))

پولی را که خیرین با نیت پاک خود در اختیار این افراد قرار می دهند متاسفانه نه اینکه به مصرف فقیران واقعی وخانواده هایشان نمی رسد ،بلکه جهت تهیه مواد مخدر ویا انباشت بی مصرف پول تعدادی دیگر بکار رفته وچنانچه ملاحظه می کنید نه تنها این کمکها به کم شدن تعداد این گروهها منجر نشده بلکه سبب سرازیر شدن گدایان سایر شهرها به مریوان گردیده است.و با این کارهافقیران واقعی که روی گدایی ندارند وانسانهای آبرومند ومحترمی هستندکه با سیلی صورت خود را سرخ نگه میدارنداما آبرویشان را حفظ میکنند،از بخشش همنوعانشان محروم می شوند.کم نیستند دانشجویانی که به خاطر فقر مالی ترک تحصیل میکنند وپدرانی که فرزندانشان را از سر ناچاری ونداری از مدرسه وتحصیل محروم کرده وبه کار وادار می کنند وخانواده هایی که قدرت تامین نیازهای اساسی خود را ندارند.

پس لطفا اینبار قبل از اینکه دست در جیبتان کنید وبه یکی از این گدایان خیابانی کمک کنید،به این موضوع فکر کنید آیا در بین آشنایان وفامیل،مسکین آبرومندی نیست که این پول را به دست اوبرسانید؟(چنانچه قرآن کریم نیز بر این امر تاکید نموده است) آیا همه همسایگان شمازندگی خوبی دارند؟آیا فرد قابل اعتمادی را نمی شناسید که بتواند این پول شما را حتی اگر کم باشد به دست فقیری مستحق برساند؟آیا مدیر مدرسه ای را نمی شناسید تا از اوبخواهید که در مدرسه اش دانش آموز محتاجی را به شما معرفی کند؟آیا بهزیستی وکمیته امداد فقرای واقعی را نمی شناسند؟....با اینکار شما هم به کم شدن تعداد گدایان کمک کرده اید وهم از سوء استفاده از یک انسان (سالم یا معلول) جلوگیری کرده اید وهم انسانی را تشویق کرده اید که بجای سربار دیگران بودن به دنبال کار آبرومندی برود. کم نیستند معلولان وزنان خود سرپرستی که با عرق پیشانی خود کسب روزی میکنند واز محتاج دیگران بودن بیزارند.  .

منبع:دو هفته نامه خبری- زیست محیطی چیا سال اول شماره یک ۳/۷/ ۱۳۸۷

تمام حقوق این سایت متعلق به کانون سلامت ژین می باشد | طراحي و راه اندازي: گروه فني مهندسي کاني